Inleiding

Contrast

Beeld­instel­lingen

Klok en fase

Scherpte

Gamma­calibratie

Zwart­niveau

Wit­niveau

Gradiënt (banding)

Inversie (pixel-walk)

Respons­tijd

Kijkhoek

Contrast­verhouding

Subpixel-volgorde

Conclusie

Respons­tijd

De responstijd geeft aan hoe snel een monitor reageert op veranderingen op het scherm. Dit is in het bijzonder relevant voor wilde computerspellen.

Snelle responstijd-test

Voor deze test moet je monitor in zijn native resolutie werken.

In de testpatronen A tot en met H hieronder worden de pixels 10 maal per seconde omgeschakeld. Het beeld is zo ontworpen dat het schakelen eruit ziet als een knipperend, gekleurd vierkantje, met name wanneer je van enige afstand kijkt. Hoe langzamer de responstijd van je monitor, des te meer zullen de vierkantjes knipperen. Rechts van de testpatronen staat een referentiekaart waarmee je de mate van flitsen kunt vergelijken tussen verschillende types monitors. Als bijvoorbeeld het vierkantje op een regel lichtroze lijkt, als het roze in de kolom "-25", en een andere monitor ziet er rood uit als in de kolom "-120", dan betekent dat dat de eerste monitor een veel snellere responstijd heeft dan de tweede. Verdere uitleg staat in de Engelse versie.

Deze test vereist dat de monitor in zijn native resolutie werkt. Als je niets ziet knipperen, dan moet je wellicht "animated GIFs" inschakelen in je web browser.

Helemaal aan de rechterkant staan de grijswaarden aangegeven waartussen geschakeld wordt, per regel.

Response time testResponse time reference chart

Responstijd - ghosting

Klik op een van de knoppen hieronder om een animatie te starten die het effect van de responstijd op "ghosting" laat zien, voor verschillende grijswaarden. Wellicht lijkt de beweging onregelmatig, of is de "frame drop rate" niet nul. In dat geval is je computer wellicht te langzaam of druk met iets anders. Draai deze test zonder andere taken in de achtergrond.

Als je een foto maakt met een korte sluitertijd (bijvoorbeeld 1/400 bij ISO 800 of ISO 1600), dan kun je een idee krijgen van de donker-licht en licht-donker responstijden. De animatie is met 60 beelden per seconde, dus elk beeld duurt 16,67 milliseconden.

Als het testbeeld hierboven er rommelig uitziet, dan gebruik je waarschijnlijk Internet Explorer.

Input lag (vertraging)

LCD-monitors doen wat bewerkingen op de beeldinformatie voordat die naar het daadwerkelijke scherm wordt gestuurd. Dit kan leiden tot enkele tientallen milliseconden vertraging. Dit kan met name een probleem zijn voor snelle computerspellen.

Voor deze test moet je een tweede monitor (bij voorkeur een oude CRT beeldbuis) op je videokaart aansluiten, zodanig dat beide schermen hetzelfde beeld weergeven op dezelfde resolutie. Maak een foto van beide monitors tegelijk met een korte sluitertijd (bijv. 1/320 s) en vergelijk de foto's. Uiteraard meet je alleen het verschil in input lag; bij een CRT is deze nul; anders moet je bij voorbaat weten wat de input lag van je referentiescherm is.

N.B.: de computer moet verder niets in de achtergrond doen; anders kan de browser wel eens wat frames overslaan. De nauwkeurigheid is niet beter dan ongeveer 17 milliseconden, aangezien dat de verversingsfrequentie van het scherm is.

Meer informatie kun je vinden in de Engelse versie.

  Omhoog 

© Copyright Han-Kwang Nienhuys, 2008. De tekst en afbeeldingen mogen niet verder verspreid worden. Dus ze mogen ook niet op andere websites worden geplaatst, noch als kopie, noch als hotlink. Lees meer...

Laatste wijziging 18 May 2008